Szkła do samochodu

Szkła do jazdy samochodem można rozpatrywać w kilku obszarach:

  • rodzaj barwień (filtrów) i powłok antyrefleksyjnych na szkłach,
  • rodzaje materiałów, z jakich wykonuje się szkła dla kierowców,
  • konstrukcje specjalne szkieł do samochodu dla osób po 40 roku życia.

Aby zacząć mówić o szkłach dla kierowców to na pewno trzeba zacząć od szkieł z antyrefleksem.

Tutaj praktycznie nie ma opcji, aby z tych powłok zrezygnować. Kiedy pytamy osoby prowadzące samochód czego oczekują od swoich szkieł, wszyscy odpowiadają - chcę wyeliminować oślepianie  przez reflektory innych samochodów.

Tego efektu nie jesteśmy w stanie w 100% wyeliminować, ale dopuszczając szkła bez antyrefleksu do samochodu powodujemy, że widzenie jest zaburzone odblaskami powstającymi na tych szkłach.

Dlatego im lepsza powłoka antyrefleksyjna, redukująca w maksymalnym stopniu odblaski powstające na powierzchniach szkieł, tym bardziej komfortowe i bezpieczne prowadzenie samochodu.

Brak antyrefleksu na szkłach kojarzy się kierowcom z oślepianiem przez reflektory samochodów nadjeżdżających z przeciwka. Rzadko zwraca się jednak uwagę na fakt, że samochody jadące z tyłu mogą sprawić, że odbita od wewnętrznej powierzchni szkła wiązka światła, może spowodować utratę możliwości rozróżniania szczegółów na drodze nawet przez 7 sekund!

szkla-kierowca

To przy prędkości 90km/h daje 175 m przejechanych bez orientacji, co się dzieje na drodze. Efekt ten jest tym większy, im soczewki są bardziej minusowe a ich wewnętrzne powierzchnie (od strony oka) bardziej zakrzywione - zdjęcie obok.

Materiały, z których powinny być wykonane szkła dla kierowców muszą być przede wszystkim bezpieczne, tzn. trudnotłukące lub najlepiej nietłukące. Minimum to materiał organiczny z całej gamy materiałów oznaczanych technologicznie jako CR i numer nadany przez wynalazcę - producenta danego materiału.

Będziemy najczęściej (ze względów finansowych) korzystać z materiału CR-39, czyli podstawowych soczewek plastikowych o współczynniku załamania 1.50, później materiały 1.60, 1.67, 1.74. Z tych materiałów najbardziej odpowiednim dla kierowców jest materiał o współczynniku załamania światła 1.60 - najbardziej odporny na pęknięcia, rozerwanie czy złamania. Jednak najbardziej zalecanymi materiałami są Trivex i poliwęglan. Są bardzo odporne na uderzenia (z przewagą dla poliwęglanu) i rozerwanie, bardzo lekkie i w 100% filtrują promieniowanie UV.

Dla niewysokich mocy stosujemy soczewki z materiału Trivex (współczynnik załamania światła 1.53), dla mocy 2.50 dpt i więcej, warto rozważyć soczewki z poliwęglanu. Poliwęglan ma wyższy współczynnik załamania światła - 1.59 oraz technologicznie soczewki minusowe są wykonywane jako cienkie w środku (grubość rzędu 1.00 mm), co daje duży zysk na grubości brzegowej soczewek. Przy mocach dodatnich ten zysk na grubości (w tym przypadku środkowej) nie jest tak znaczny.

Konstrukcje specjalne mają za zadanie zapewnić wyraźne widzenie widzenie nie tylko obszaru dali, ale również deski rozdzielczej z całym szeregiem wskaźników i ekranów urządzeń nawigacyjnych. Z reguły do 40 roku życia nie ma z tym problemu. Jednak kiedy kierowca korzysta z soczewek progresywnych, nie jest takie oczywiste, że wszystkie obszary obserwacji podczas prowadzenia samochodu są tak łatwo dostępne i wyraźne jak do niedawna w szkłach jednoogniskowych.

Dlatego dla 100% komfortu i bezpieczeństwa można skorzystać ze szkieł progresywnych przeznaczonych dla kierowców, np. Varilux Road Pilot. Konstrukcja tych szkieł nie daje 100% mocy na bliskie odległości (do czytania na 40 cm), ale zapewnia maksymalnie szerokie pole widzenia do dali oraz wyraźne widzenie deski rozdzielczej.